Karol Fojerman, skulptorka: Vidim i stvaram lepotu kroz svoje plivačice

Jedan od tri začetnika pokreta hiperrealizma sedamdesetih godina prošlog veka, gospodja Karol Fojerman (Carole Feuerman) je priznata skulptorka iz Njujorka koja više od 56 godina stvara neverovatno realistične figure. Njene skulpture su bile deo izložbi na svim eminentnim mestima u svetu, od Smitsonijan muzeja, preko Bijenala u Veneciji, Ermitaža u Sankt Peterburgu do palate Stroci (Strozzi) u Firenci.

U toku svoje karijere primila je veliki broj priznanja i nagrada, i držala predavanja u Metropoliten muzeju u Njujorku kao i i Solomon Gugenhajm muzeju. Njena dela su imali prilike da vide stanovnici zemalja širom sveta. 

Imali smo veliku čast i zadovoljstvo da ova renomirana umetnica ekskluzivno govori za Bonžur o tome šta je njena inspiracija, o tabuima u savremenoj umetnosti kao i da li planira da izlaže u Beogradu.

Contemplation, 22 x 18 x 20

Bonžur: Vaša umetnost je zadivljujuća, ostavlja publiku bez daha. Imala sam priliku da se nađem ispred jedne od vaših plivačica u Veneciji i zapitala sam se da li je živo ljudsko biće. Prva stvar koja mi je pala na pamet je koliko treba da se napravi ovakvo remek delo. Da li nam možete reći koliko vremena traje izrada jedne skulpture?

Svaki komad, bilo od smole ili bronze, različit je i vremenom se razvija svojom brzinom. Na primer, naručeno delo može biti završeno u roku od tri meseca ali njegova izrada može potrajati i do dve godine. Međutim, u zavisnosti od obima, kompleksnosti i koncepta, izrada nekih od skulptura se protegla na više od jedne decenije.

Male komade završavam u periodu od jednog do tri meseca. Izrada skulptura od smole u ​​prirodnoj veličini traje između tri meseca i godinu dana, a za monumentalne komade izrazito velike potrebno je dve do tri godine. 

Livnicama treba 6 do 12 meseci da izliju statuu od bronze, a zatim kada se završi ta faza, komad treba patinirati. Izrada naručenih skulptura u tom slučaju traje od jedne do dve godine.

Levitation, 2015 (61 x 86 x 46 cm)

Bonžur: Primetili smo puno divnih detalja na vašim skulpturama, kao što su na primer kapljice vode na koži vaših plivačica. Proglašeni ste “Doajenom super realizma”, i te kako zasluženo. Da li nam možete reći kako izgleda početak procesa stvaranja statua a kako ih završavate? 

Ideja o nastanku skulpture uvek počinje u mom umu i vrti se oko istraživanja teme. Postupak ili izrada svake skulpture prilično je složen i dugotrajan, a proces formiranja jednog skulptorskog dela može potrajati do šest meseci. S obzirom na to da me zanimaju ljudi, njihova osećanja i emocije, poput upornosti, ravnoteže i preživljavanja, nikada mi nije teško da dođem do ideje za svoju sledeću skulpturu. Biram modele koji mogu da poziraju za te pokrete i izraze osećanja i poruke koje želim da prenesem. Njihova spremnost da dočaraju moju priču dolazi do izražaja u gotovoj skulpturi.

Plivanje i voda su me fascinirali oduvek, i kao rezultat toga, postali su suština inspiracije za vajanje skulptura. Volela sam plažu kao dete i u sećanju su mi ostale najlepše uspomene na igranje u pesku i skakanje po talasima na plaži Džons na Long Ajlendu. Sećam se živo kako su mi nežne kapljice vode prekrile ruke i lice nakon povratka sa kupanja, a šare koje su mi se stvorile na koži su me očarale.

Primetila sam kako ljudska figura zrači zdravim sjajem dok je u vodi i izlazi iz nje. Takodje, činilo mi se da voda podmlađuje telo i uliva osećaj unutrašnje i spoljašnje harmonije. Iz tih razloga sam počela da crtam plivače u drugom razredu, a u petom razredu sam zamolila roditelje da me upišu na privatne časove likovne umetnosti subotom. Plivači i voda privlače moju pažnju od rane mladosti, pa sve do danas.

Od 1958. koncentrisala sam se na plivačice i figure na kojima su prisutni vodeni elementi. Kroz svoje skulpture istražujem klasičnu lepotu, teme koje su u savremenoj umetnosti tabu. Postoji uvreženo, ali ipak netačno uverenje da „dobra“ radikalna umetnost mora odbaciti nešto što je privlačno i oku ugodno. Baš naprotiv, ja ne odbacujem koncept lepote, već ga prihvatam.  Ja je vidim, stvaram i prikazujem kroz svoje plivačice koji ne skrivaju emocije, radost, milost, spokoj i senzualnost. One vole mir, a ponekad i zadovoljstvo. Zadovoljne su životom i šta više, opstale su.

Moje plivačice imaju svoje ličnosti i pričaju svoje priče. Njihove priče su moje priče, ponekad autobiografske, a ponekad priče koje samo moram da ispričam. Iako njihov spoljašnji izgled često predstavlja lepotu i spokoj, ova elegantna lica skrivaju dublje značenje herojstva, trijumfa i oslobođenja. Inspiraciju za njihova imena sam pronalazila na ostrvima širom sveta koja sam godinama posećivala.

Na primer, 1976. godine otišla sam na ostrvo Kapri u Italiji, u Sredozemnom moru i napravila skulpturu koju sam nazvala „Kapri“ po tom posebnom ostrvu. 1979. godine, inspirisana plavim horizontom Tihog okeana, zamislila sam plivačicu kako izlazi poput feniksa iz mora dok joj se kapljice vode slivaju niz lice, što je rezultiralo mojom skulpturom „Katalin“ (Cataline). Pojavljuje se kao ponosna, preživela, lepa i snažna. 

Grande Catalina, 2005  (157 x 97 x 43 cm)

2005. godine napravila sam monumentalnu verziju, „Velika Katalina“ (Grande Catalina), koju je Džon Spajk postavio u centru Firence, i to je bio početak mojih velikih javnih skulptura. 1981. sam izradila „Šlauf“ (Innertube), kontemplativnu skulpturu plivačice koja mirno počiva na šlaufu na naduvavanje. Ova spokojna i meditativna skulptura dovela me je do stvaranja „Opstanak Serene“ (Survival of Serena) za Bijenale u Veneciji 2006. godine. Ime je dobila po nadimku grada Venecije „Serene“ (Serenissma ital.) i nastala je u monumentalnim razmerama.

Monumentalna Serena, 2017  (94 x 205 x 79 cm)

Jedan od mojih novijih komada, „Sledeće leto“ (Sledeća Summer), dobio je ime po jednom posebnom ostrvu u Mičigenu koje se zove Letnje ostrvo. Trenutno radim na skulpturi „Dva ronioca” (Double Diver), koju čine monumentalni bronzani ronilac od četrdeset stopa u postolju koji stoji na rukama i drugi ronilac koji ga drži za stopala. Iako ova statua nije nazvana po ostrvu, ona govori o upornosti i volji za uspehom, predstavljajući integritet, poverenje i timski rad.

 Sledeće leto, 2016  (99 x 137 x 127 cm)

Nakon 56 godina stvaranja plivača, i dalje sam fascinirana figurom u vodi sa uzorcima vode na njima. Volim ponašanje vode i njeno prisustvo kao trajni simbol života. Simbolika vode je dalekosežna i duboka. Voda čisti i pročišćava. Voda dodiruje sve ljude, životinje i stvari. Voda povezuje jedno zemljište sa drugim. Voda vlaži i oživljava. Posmatram, fotografišem i vajam plivače jer smo svi plivači.

Bonžur: S obzirom na to da su vaši radovi bili izloženi širom sveta, da li postoji mogućnost da barem jedna od vaših skulptura bude izložena u Beogradu, Srbiji? Ljudi i ovde znaju za vas, bilo bi nam drago da dođete u naš grad. 

Volela bih da izlažm u Srbiji. Radiću na tome i nadam se izložbi u vašem gradu jednog dana.

Photo: Preuzete sa zvaničnog sajta Carole A. Feuerman

Summary
Carole Feuerman, skulptorka iz Njujorka: Ne odbacujem koncept lepote
Article Ime
Carole Feuerman, skulptorka iz Njujorka: Ne odbacujem koncept lepote
Description
Imali smo veliku čast i zadovoljstvo da Carole Feuerman, renomirana skulptorka iz Njujorka ekskluzivno govori za Bonžur šta je njena inspiracija, o tabuima u savremenoj umetnosti kao i da li planira da izlaže u Beogradu.
Publisher Ime
Bonžur.rs
Publisher Logo