„Da li obrisati Fejsbuk?“ – pitamo se a pita se i magazin „Time“

Društvene mreže „Instagram“, „WhatsApp“ i „Facebook“ doživele su krah u ponedeljak 4. oktobra, kada nisu bile u funkciji više od 8 sati. Ovaj događaj odjeknuo je svuda u svetu, pa je iz tog razloga našao svoje mesto i na naslovnoj strani američkog časopisa „Time“. Na naslovnu stranu stavili su fotografiju Marka Zakerberga (Mark Zuckerberg), vlasnika Fejsbuka, preko čijeg lika se nalazilo pitanje „Da li obrisati Fejsbuk?“, sa opcijama obrisati ili odustati.

Pad Fejsbuka nije jedini razlog ove naslovnice. Priče o krađi podataka i svedočenje koje je iznela bivša zaposlena u ovoj kompaniji, uzdrmali su javnost.

Uzbunjivačica Fransis Haugen (Frances Haugen), prosledila je „Wall Street Journal“ časopisu dokumente koji pokazuju da je Fejsbuk odlučio da udvostruči poslovanje, bez obzira na štetu koju izazivaju ljudima. Fransis je radila kao menadžer proizvodnje u Fejsbuku i bavila se pitanjima integriteta u kompaniji. Ona tvrdi da je Fejsbuk upućen u to da se njegove platforme koriste za širenje mržnje, dezinformacija i nasilja, ali da nikada na to nisu reagovali, već su prikrivali dokaze.

„Ono što sam svedočila iznova i iznova je bio sukob interesa između onoga što je dobro za javnost i onoga što je dobro za Fejsbuk. Uvek su iznova birali optimizaciju svojih interesa, kako bi zaradili više novca.“ – rekla je Haugen.

Ona je svoje tvrdnje potkrepila sa više od deset hiljada stranica internih dokumenata i istraživanja. Komisiji za hartije od vrednosti podnela je žalbe u kojima se navodi da kompanija krije istraživanja o svojim nedostacima od investitora i javnosti.

Svaki član tima za borbu protiv dezinformacija i govora mržnje, položio je neformalnu zakletvu da će prvo služiti interesima ljudi, a ne Fejsbuku. „Građanska zakletva“ prema rečima pet bivših zaposlenih, zadužila je članove tima da  razumeju uticaj koji Fejsbuk ima u svetu, da zaštite ljude i ublaže ljutu polarizaciju, što oni očigledno ne poštuju.

Nakon američkih izbora 2020. godine, Fejsbuk je raspustio tim za građanski integritet, sa obrazloženjem da su zaposleni raspoređeni u druge timove kako bi pomogli u razmeni iskustava grupe u celoj kompaniji.

Zbog višesatnog prekida rada ovih aplikacija, osnivač Fejsbuka, izgubio je oko 7 milijardi dolara.

Prestanak funkcionisanja aplikacija, dogodio se neposredno posle iznošenja ovih dokaza.

Posle ovakvih tvrdnji, ostaje nam da se stvarno zapitamo – Da li obrisati Fejsbuk?

Foto: Youtube-screenshot

Ostavi svoj komentar