Zdrava ishrana – šta u stvari treba da jedemo

Zdrava ishrana ne podrazumeva gladovanje. Ona će vam pomoći da se osećate bolje, da imate više energije i da budete, jednostavno – zdravi. Pravilna ishrana nisu dijete već navike u ishrani koje se polako stiču i donose velike benefite po naše zdravlje. Temelj zdrave ishrane su namirnice koje nisu obrađene, a koje dobijamo direktno iz prirode. To su naravno, voće i povrće.

Za vas smo izdvojili praktične savete i sve ono što treba da znate o namirnicama koje će poboljšati vaše zdravlje.

Proteini, masti i ugljeni hidrati – šta treba da znate

Postoje dobre i loše masti

One loše, kao što su velike količine ulja u zaprškama i pohovanju treba strogo izbegavati, dok zdrave masti štite naše srce i mozak. Iako zvuči čudno zdrave masti su obavezan deo ishrane, koje našem telu daju energiju. Preferirajte maslinovo i ulje od koštica grožđa, ali i vodite računa o količini. Majonez je jedna od najnezdravijih namirnica i treba se truditi da se potpuno isključi iz ishrane, umesto njega možemo koristiti grčki jogurt ili senf.

Loše masti podižu nivo holesterola u krvi što dovodi do mnogih bolesti. Namirnice koje su bogate zdravim mastima su: avokado, orašasti plodovi, masline, maslinovo ulje, riba, jaja, crveno meso. Mlečni proizvodi su takođe bogati zdravim mastima, kao što su sir i punomasno mleko. Iako su zdrave važno je da ni u njima ne preterujemo.

Proteini su jedni od najčešćih nutricionističkih preporuka

Oni se vezuju za mišiće i daju telu potrebnu snagu i energiju za obavljanje svakodnevnih funkcija. Bez njih organizam ne bi mogao da funkcioniše. Za razliku od masti i ugljenih hidrata, telo ne čuva zalihe proteina i zato je važno da ih redovno unosimo. Oni su pogodni i za dijete, jer dugo drže osećaj sitosti. Namirnice koje su najbogatije proteinima su jaja, ćureća i pileća prsa, bademi, brokoli, tuna. Treba se truditi da u svakom obroku imamo neku namirnicu bogatu proteinima.

Ugljeni hidrati –izbegavati rafinisane

Trebalo bi da ih konzumiramo iz namirnica bogatih složenim, nerafinisanim ugljenim hidratima kao što su povrće, voće i žitarice. Strogo treba izbegavati rafinisane ugljene hidrate koji su štetni po naše zdravlje, a među njima su beli šećer, belo brašno, pecivo i skrob. Namirnice koje su bogate dobrim ugljenim hidratima su krompir, žitarice, pirinač.

Voće i povrće

Voće i povrće je bogato vitaminima, mineralima, antioksidansima i vlaknima koja vode računa o našem zdravlju i imunitetu. U zavisnosti od sezone treba jesti sveže vože i povrće, a izbegavati ono iz staklenika kome nije vreme, na primer – ne jesti jagode iz staklenika zimi već početkom leta. Ponesite voće na posao i uvek ga držite na stolu kako bi sebe podsetili da treba da ga konzumirate. Jedite i kuvana jela od povrća kao što su grašak, boranija ili kupus.

Kako steći zdrave navike u užurbanom životu?

Ljudi koji dosta rade ne stižu da sebi pripreme zdrave obroke, već se na pauzi na poslu opredeljuju za nezdravu i brzu hranu kao što su pljeskavice, pica i pomfrit. U početku može biti teško, ali treba da se potrudite da sebi pripremite i ponesete na posao zdrave obroke. Ono što lako možete napraviti i spakovati su razne salate sa piletinom, pasta sa povrćem, pirinač.

Obavezno sa sobom ponesite i voće koje možete da užinate, a držaće vas sitim neko vreme. Banana je dobar izvor energije i odlična ideja za užinu. Najbolje je jesti više manjih obroka u toku dana. Doručak je obavezan! Dovoljna količina vode je neophodna za zdravo funkcionisanje organizma, dnevno unesite minimum 2l vode.

Piramida ishrane

Piramida ishrane je vizuelni prikaz namirnica, koje najviše i najmanje treba da koristimo. Na dnu piramide se nalaze one najzdravije namirnice, a na vrhu one koje treba konzumirati ali u manjim količinama.

Fizička aktivnost

Uz zdravu ishranu, neophodno je imati i minimum fizičke aktivnosti kako bismo bili zdravi. Ukoliko nemamo dovoljno vremena za složene treninge ili odlazak u teretanu, sasvim je dovoljno i da uradiite lagane vežbe ili još bolje, svakodnevno šetate. Preporučljivo je da dnevno prepešačite oko 5km. Šetnja na svežem vazduhu je uvek dobra ideja.

1 komentar na “Zdrava ishrana – šta u stvari treba da jedemo”

  1. Hvala na odlicnom tekstu i savetima za zdravo gubljenje suvisnih kilograma. Ovaj nacin ishrane mi prevashodno izgleda kao potpuno zdrav i uravnotezen sto je i sustina za kvalitetan nacin ishrane.Mene zanima da li uz ovakav nacin ishrane smem da koristim i reisi kapsule jer sam procitao da one su odlican dodatak ishrani ako se nalazite na dijeti? Hvala unapred.

Ostavi svoj komentar